Letölthető változat itt

1. Mi kell ahhoz, hogy valaki sakkozó legyen?

– Ismerkedjen meg a sakkal időben;
– A sakk ne kikapcsolódás legyen, hanem versenysport;
– Legyen meg a megfelelő szülői és szakmai háttér (rendszeres foglalkozások ésversenyzés lehetősége);
– Sikerélmény: már kezdőként is emelkedjen ki a többiek közül, legyen pozitív megerősítése az elvégzett munkának;
– A sakk tanulható, teljesen átlagos képességűekből is lehet mesterjátékos.
– Akarjon az lenni! Aki nem akar versenysakkozó lenni, abból nem is lesz.

2. Mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres sakkozó legyen?

– Motiváció:
– ambíció, akaraterő, elhivatottság, kitartás;
– Lehetőség:
– jó közeg: stabil szülői háttér, szakmailag és pedagógiailag felkészült, pozitív kisugárzású edző, egyesület, menedzser;
– pénzügyi lehetőség: szülő, egyesület, magánszponzor;
– Készség:
– ösztönös tehetség és sakkérzék;
– jó mentális, kognitív és pszichikai képességek.

3. Sakkhoz szükséges alapképességek:

– jó idegállapot, stabil, nehezen kibillenthető pszichikum;
– öntudat, önbizalom;
– jó memória;
– ötletesség, váratlan helyzetekben való döntési képesség, gyors reagálási képesség;
– a fejleszthető képességek mindegyikének bizonyos mértékű megléte;
– sakktehetség.

4. Sakkjáték által fejleszthető képességek:

– logika;
– koncentráció;
– kudarctűrés/sikertűrés;
– önfegyelem, alázat;
– tanulási képesség;
– kreativitás;
– döntési képesség;
– az időbeosztás képessége;
– jó értelemben vett agresszivitás (és annak kontrollja).

5. Mi az a sakktehetség? Ki számít annak?

– A tehetség nehezen meghatározható fogalom. Több elemből áll:
– Fanatikus, fáradhatatlan, szorgalmas és nagy munkabírású;
– Nem a sablon alapján gondolkodik, önálló ötletei vannak;
– Gyorsabban megért mindent, mint a többiek; jó az áttekintőképessége, felfogóképessége;
– Önállóan is képes rájönni olyan dolgokra, amiket nem tanítottak neki;
– Képes belátni a tévedését, javítani hibáit;
– Az objektivitásra törekszik: mindig az állás érdekli, a legerősebb folytatást keresi.

6. Kiválasztás módja:

– Először: a gyerek (esetleg szülő) oldaláról: A gyerek jelentkezik, hogy járna szívesen sakk-szakkörre;
– Mert részt vesz bemutató foglalkozáson;
– Mert osztálytársa, szomszédja, rokona már jár;
– Mert látja tévében, interneten;
– Vagy mert otthon, családi körben tanul meg sakkozni, és szülő viszi őt szakkörre.
– Meg kell tudni őt tartani ott (szakkörvezető személyes karizmája);
– Utána a szakkörvezető részéről, aki a legjobb gyerekeket a szakkörről kiválasztja csoportos edzésre (próbaversenyek, háziversenyek, edzésversenyek kiválasztás alapjai!);
– Legvégén az edző részéről, aki a csoportos foglalkozásokon kiválasztja a legjobbakat, újra a gyerek részéről, hogy vállalja-e a versenysportot, és a szülő részéről, hogy meg tudják-e ennek feltételeit teremteni.

7. Mit kell tudjon nyújtani az egyesület?

– Rendszeres foglalkozás (minden nap edzéslehetőség):
– Jó világítású, fűtésű, szellőzésű, hozzáférhető terem;
– Tárgyi feltételek biztosítása:
– Demonstrációs tábla, készletek, órák, vásznak, számítógép interneteléréssel, nyomtató;
– Anyagi feltételek biztosítása:
– A tehetségek versenyeztetéséhez és magánedzéséhez való anyagi hozzájárulás;
– Személyi feltételek biztosítása:
– Gyerekszerető edzők (minden korosztálynak), csapatvezetők, pozitív kisugárzással;
– Csapatfeltételek biztosítása:
– A gyerek mindig tudjon olyan csapatba leülni, ahol olyan táblát kap, ahol tud fejlődni;
– Kialakuljon az „oda tartozás” érzése: csapatbajnoki tablók, versenynaptár, fényképek.

8. Hogyan kell egy szakkört tartani?

– Alapmattok megtanítása;
– Alapvégjátékok megtanítása;
– Taktikai alapmotívumok: számolási készség fejlesztése, kényszerítő lépések megtalálása;
– Megnyitási alapelvek megtanítása;
– Létszám: 14-15 fő körül;
– Idő fele szabad játék legyen.

9. Hogyan kell egy csoportedzést megtartani?

– Steinitz 10 pozíciós alapelvének megtanítása;
– Megnyitások olyan szintű tanítása, hogy a megnyitás lényegét értse a gyerek, és tudja, mire kell benne rájátszani (de nem konkrét lépések memorizálása); mindenképpen olyan szintű típuspartik alapján, ahol kijönnek a lehetséges hibák;
– A támadás alapelvei, támadó nyit, védő zár, támadó túlsúly szükséges, hogyan alakul ki a kombinációs helyzet, tempó tisztelete, kényszerítő lépéssorozat megtalálása;
– Mindig figyelni kell a sakkadás, ütés, támadás, (közbe)iktatásra („süti”-elv);
– Különböző gyalogszerkezetekben más középjáték alakul ki: zárt, nyitott, rögzített, dinamikus gyalogállások ismerete (más a játék sebessége, mások a jellemző sakkelvek);
– Végjáték-tudás mélyítése, 100 alapvégjátékig való eljutás;
– Tematikus oktatás, valami köré épülő előadások;
– Számítógépes tudás átadása, adatbázisok, elemző programok használatának megtanítása, internetes oldalak megismertetése, elektronikus levelezés megtanítása;
– Fontos a(z esetlegesen irányított) játék vagy a háziverseny edzés végén.

10. Hogyan kell személyre szabott edzést megtartani?

– Magánedzőnek akkor van csak értelme, ha valaki komoly-profi módon veszi a sakkot.
– Az edző feladata konkrét edzésterv készítése: melyik héten hány órában a sakk melyik eleme legyen; edzésnapló vezetése; a kitűzött feladatok legyenek reálisak, elvégezhetőek;
– Adott információ feldolgozásához kb. három hónap kell; úgy kell készülni is;
– Egyénre szabott megnyitási változatok tanítása (lépésről lépésre tudás is már); konrkétan melyik megnyitás melyik változata legyen típuspartik száma egy megnyitásra 15-20 körül legyen előbb;
– Erősségek erősítése, hiányosságok kiküszöbölése: amiben valaki gyenge, magánedzéseken kell kipótolni, kiküszöbölni; amiben a gyerek a legrosszabb, azt kell a legtöbbet gyakorolni.
– Lehetséges ellenfelekre való megnyitási felkészülés; partijaik elemzése;
– Elemzéskor a konkrét lépések elemzésén túl egy általános szemponti is: hogyan nyert az egyik játékos, miért vesztett a másik?

Szint / Munka
típusa és
mélysége
Szakkörös Amatőr Félkomoly Komoly Profi
Létszám
csoportos
foglalkozáshoz
15-20 10-12 8-10 6-8 max. 3-4
Megnyitás Csak a fő alapelvek Fő alapelvek részletesen Megnyitások
nevei,
jellemzői
Megnyitások
típuspartik
alapján
15-20
típusparti
után konkrét
változatok
Középjáték Alapmotívumok:
kötés, üteg, sakkadás
Klasszikus,
rövid partik,
korai hibával
Középjáték
típusokhoz
kapcsolódó
alapelvek
Támadási,
védekezése,
manőverezési
elvek
Középjátékok
alapos
ismerete
Végjáték Alapmattok Alap-
végjátékok
Alapvégjátékokra
való
egyszerűsítés
Nehezebb
végjátékok
Végjátékok
értő ismerete
Saját játszott
partik elemzése
Állások
elemzése
Legtanulságosabb
partik
Lehetőség
szerint
mindegyiket
Mindegyiket Mindegyiket
Edzési idő ill.
játéktartam
70 percből 35
perc játék
90 percből
40-50 perc
játék vagy
háziverseny
90 percből 30
perc játék
vagy
háziverseny
120 percből 30
perc játék
vagy
háziverseny
120 perc
edzés után
Otthoni feladat
típusa
Szorgalmi;
érdekességek
Mattok Végjátékok,
kombinációk
Feladványok,
tanulmányok
Változatok
tanulása,
elemzendő
állások
Megállapodás
típusa egyesület
és szülő között
Szóbeli
tájékoztatás
Írásbeli
tájékoztatás
Szóbeli
megállapodás
Írásbeli
megállapodás
Írásbeli
szerződés

11. Mennyit kell tanulnia és versenyeznie egy gyereknek?

– Az arány legyen kb. 1:1 (tanulással töltött órák száma:versenyzéssel töltött órák száma):

Szint /
Követelmény
Szakkörös Amatőr Félkomoly Komoly Profi
Heti sakkórák
száma szinten
tartáshoz
1 óra 2 óra 3 óra 4 óra 6 óra
Heti sakkórák
száma előre-
lépéshez
2 óra 3 óra 4 óra min. 8 óra min. 12 óra
Otthoni munka Napi átlag 1
feladat
Napi átlag
5-10 feladat
Napi átlag
15 feladat
+ játszmák
Napi átlag
20-25 feladat
+ játszmák,
megnyitások
Versenyek
száma
Kéthavonta
egy rapid
Havonta egy
rapid
Kéthetente
egy rapid
Kéthavonta
egy FIDE-
verseny
Havonta egy
FIDE-verseny
Csébépartik
száma
Kéthavonta
1 amatőr
parti
Havonta 1
amatőr parti
Kéthetente
egy
versenyparti
Mindegyiken
részt vesz
Mindegyiken
részt vesz
Éves
versenypartik
száma
10-15
amatőr parti
30 körül 70-80 körül 100-120 körül
Elvárható
értékszám
Ahány éves
x 100
– 200-100
Ahány éves
x 100
+ 100-400
Ahány éves
x 100
+ 400-700
Ahány éves
x 100
+ 700-1000

12. A komoly-profi sakkozó menedzselése

– Meg kell tanítani tanulni; az önálló munkára, és arra, hogy önállóan is tudja kezelni a számítógépes adatbázisokat és elemzőmodulokat;
– A cél világos meghatározása: korosztályos eredmény, értékszámnyerés-elvárás eddigi eredmények extrapolásával;
– Konkrét terv készítése: egy évre előre versenyek nevei, összegszerűen a részvételi díj;
– Versenyezzen mindig kicsit felfelé;
– Viszont alkalmanként versenyezzen lefele is, mivel gyengébb ellenfelek ellen azt kell begyakorolni, hogy hogyan kell a magasabb tudásszintet érvényesíteni.
– Egy rosszul sikerült (túl erős) verseny után egy gyengébb versenyen induljon;
– Annak világos meghatározása, hogy egy verseny gyakorló verseny, felkészítő verseny vagy főverseny; más elvárások megfogalmazása különböző versenytípusokra.
– Kb. 2200 értékszámig nem gond versenyt találni; 2200-2400-as szint között a legnehezebb jó versenyeket találni.

13. A komoly-profi sakkozó pszichikai felkészítése

– Minél kezdőbb, alacsonyabb szinten van a gyerek, annál fontosabb az amerikai típusú dícséret: az erősségek kiemelése, hangsúlyozása. Ahogy megy előre felkészülésben, egyre inkább a „szendvics-módszert” kell alkalmazni: előbb dícséret, kritika, majd megint dícséret. Amikor már magas szinten van, a poroszos hibák kijavítása, a tökéletes játékra való törekvés kell előtérbe kerüljön.
– A partikban nem nyerésre kell jászani, hanem jól! Gyengébb ellenfél ellen az úgyis győzelmet hoz. Erősebb ellenfél ellen a tudatos és kockázat nélküli kockázatvállalás jó játékkal párosulva akár remire, akár győzelemre jó lesz!
– Meg kell tanítani arra, hogy önállóan legyen képes elviselni a parti során hullámzó érzelmi állapotokat (ne mutassa ki érzelmeit) és a parti végén a sikert ill. kudarcot;
– Jutalmazás-büntetés csak együtt lehetséges, büntetés nélküli jutalmazás vagy jutalmazás nélküli büntetés tilos! A lehetséges büntetésnek jó pl. 1 km futás;
– Az edzőnek nagyon nagy türelemmel kell lennie a gyerek felé, de fontosak az elvárások és azok számonkérése;
– Egy versenyen mindig csak a következő parti a fontos, már véget ért partit elemezni tilos! Bármi volt az előző parti eredménye, azt el kell felejteni, csak a következőre szabad koncentrálni; ha a gyerek kikapott, az edző hallgasson, az ő felelőssége is.

14. A komoly-profi sakkozó fizikai felkészítése

– Időben való felkelés;
– Reggeli átmozgató torna;
– Helyes étkezés;
– A sakk melletti legjobb sportok: futás, úszás, biciklizés; jó sportok még a küzdősportok (pl. judo, birkózás); kevésbé jók a változó ritmusú csapatsportok (pl. foci, vizilabda, kosárlabda); kimondottan rosszak a technikai sportok; az nem jó, ha magas az oxigénfelvételi igény, mert akkor nem tud megmaradni parti mellett, főleg egy nagy létszámú versenyen, ahol fogyasztják a többiek is az oxigént; de az jó, ha alacsony pulzusszáma van;

15. Hogyan kell egy versenyre felkészülni?

– Versenystatisztikák és értékszám alapján meg kell határozni az elérendő eredményt;
– Lehetséges ellenfeleket meg kell nézni, partijaikat meg kell keresni;
– Nagyon fontos a nyitásválasztás: érdemes legalább 2-2 varit készenlétben tartani, mindkét színnel egy kockázatos, agresszív és kockázatkerülő, biztonságra törekvő varit; körversenyen a nem-vesztésre kell törekedni, nyílt versenyen a győzelemre;
– Ha előre ismertek az ellenfelek, ők is készülnek ránk, tehát érdemes a saját varijainktól eltérni (másik változatot vagy másik nyitást játszani);
– Gyakorló vagy felkészítő versenyen szabad kockáztatni és kísérletezni új varikkal;
– A versenyen: a sakk idegsport, semmi másra nem szabad koncentrálni, pl. szállásügyekre, étkezési ügyekre, egyéb dolgokra, semminek nem szabad felidegesítenie, ingerelnie a játékost! Nagyon fontos a megfelelő sok alvás is;
– Ha egy megnyitásból valaki egymás után kétszer kikap, azonnal váltani kell!
– Fontos verseny esetén a verseny játéktempójával megegyező felkészítő versenyre érdemes elmenni, de semmiképpen sem rapid vagy villámversenyre!

16. Amivel még kiegészíthető ez az összeállítás:

Melyik képességet milyen sorrendben és melyik életkorban érdemes fejleszteni.