1. Világos e4-et lép és döntetlent ajánl. Mivel a két játékos így megnyeri az első díjat, sötét elfogadja az ajánlatot. Mit tesz a versenybíró?
A) Jóváhagyja a döntetlent, de a játszma nem kerül értékszám-elszámolásra.
B) Közli a játékosokkal, hogy a játszma nem jött létre, így mindketten 0 pontot kapnak.
C) Elfogadja a döntetlent, és az értékszám-elszámolásra kerül.
D) Sötétnek adja a pontot, hiszen világos nem ajánlhatott volna döntetlent.
2. A versenykiírás nem tartalmazza a megengedett késési időt. A játékosok számára a gondolkodási idő 90 perc 40 lépésre, lépésenként 30 másodperc fix többletidővel. Mennyi ebben az esetben a megengedett késési idő.
A) Nulla (zero tolerance)
B) 30 perc
C) 1 óra
D) 90 perc
3. A játékosok ellentétes színekkel kezdik meg a játszmát. Amikor ezt észreveszik, kérik a versenybíró segítségét. Melyik a helyes döntés?
A) A versenybíró közli, hogy annak ellenére, hogy csak 5-öt léptek, nincs idő a játszma újrakezdésére.
B) Nem számít, hogy mennyi idő telt el, vagy, hogy mennyit léptek, a játszmát újra kell kezdeni.
C) A versenybíró a megtett lépésszám függvényében dönt arról, hogy a játszmát újra kell-e kezdeni.
D) A versenybíró úgy dönt, hogy mivel az első 12 lépést gyorsan meglépték, újra kezdhetik a játszmát.
4. A játékosok ellentétes színekkel kezdik meg a játszmát. Mely eset(ek)ben kell újrakezdeni a játszmát?
A) Mindkét játékos befejezte a 10. lépést.
B) A játékosok kevesebb, mint 10 lépést tettek meg.
C) Mindkét játékos megtette a 10. lépést, de sötét még nem kezelte az órát.
5. A játékosok ellentétes színekkel kezdik meg a játszmát. Világos egy elnézést követően a 8. lépésben feladja. Amikor az eredményt bediktálják, fény derül a színcserére. Mi következik ezután?
A) A játszmát újra kell kezdeni, hiszen 10 lépésnél kevesebbet tettek meg.
B) Az eredmény érvényes.
6. Az alábbiak közül melyik a szabálytalan lépés?
A) Sáncolás két kézzel.
B) Egy lépés megtétele az egik kézzel, majd az óra kezelése a másikkal.
C) Gyalogátváltoztatás két kézzel.
7. Az alábbiak közül melyik a szabálytalan lépés?
A) Az óra kezelése lépés megtétele nélkül.
B) Sáncolás, amikor a király sakkban áll.
C) Gyalog átváltoztatása a kívánt tiszt táblára helyezése nélkül.
8. Ugyanaz a hadállás áll elő sötét 45., 56., 58., 63. és 65. lépése után. Mit tesz a versenybíró?
A) Semmit, a hadállás nem egymást követő lépések után állt elő.
B) Megállapítja, hogy a játszma eredménye döntetlen.
C) Kontumálja a játszmát, mert a játékosok ártottak a játék hírnevének.
9. Az alábbiak közül melyik a nem lehetséges eredmény?
A) 1-0
B) ½-0
C) 1-½
D) 0-0
10. Villámjátékban világos megteszi az első szabálytalan lépést. Mit tesz a versenybíró?
A) Sötétnek adja a pontot.
B) Sötétnek +1 percet ad.
C) Sötétnek +2 percet ad.
+1. A sakkjáték alábbi változatai közül melyik(ek)ben lép közbe a versenybíró a zászló leesésekor?
A) Hagyományos versenypartik.
B) Rapidjáték.
C) Villámjáték.
Forrás: http://www.chessarbitersassociation.co.uk/Quiz18_New_Laws.htm
A kérdéssort és a válaszokat az angol Chess Arbiters Association állította össze.
Fordította: Csabai Viktor
Megoldás:
1/B, 2/A, 3/C, 4/B, 5/B, 6/AC, 7/ABC, 8/B, 9/C, 10/B, +1/ABC.