Letölthető változat itt
Steinitz pozíciós alapelvei:
1. Figurák fejlesztése, fejlődési előny elérése
2. Centrum ellenőrzése: a könnyűtiszt értéke centrumban megduplázódik
3. Király környéki gyenge pontokat ki kell használni
4. Az ellenfél hadállásában lévő gyenge pontok létrehozására és kihasználásra kell törekedni
5. Térelőnyt kell szerezni = Centrumelőnyt
6. A futópár erősebb, mint a ló-futó páros vagy mint a huszárpár
7. A nyílt vonalakat meg kell szállni
8. Az ellenfél első vagy második sorát meg kell szállni
9. A vezérszárnyi gyalogtöbbet előny a végjátékban
10. Jó futó erősebb, mint a rossz futó = ezt a gyalogszerkezet határozza meg
Amikor tervet készítünk, a fenti tíz pont valamelyikét próbáljuk előnyként elérni, vagy a hátrányunkat csökkenteni.
Lasker megnyitási alapelvei:
1. Csak d4-gyel vagy e4-gyel szabad nyitni
2. Egy figurával a megnyitásban csak egyszer szabad lépni, már elsőre a jó mezőre kell helyezni
3. Előbb a lovakat érdemes kihozni, aztán csak a futót; előbb a királyszárnyi futót, aztán a vezérszárnyi futót
4. Nem érdemes lekötni az ellenfél királyhuszárját, mielőtt az ellenfél elsáncolt volna
Fine megnyitási alapelvei:
1. Világosnak a megnyitásban lépéselőnye van, ezért:
2. világos célja a megnyitásban, hogy előnybe kerüljön, míg…
3. sötét célja, hogy kiegyenlítsen.
4. Csak d4-gyel vagy e4-gyel szabad nyitni
5. Amikor lehetséges, úgy fejlődjünk, hogy vagy megtámadjunk vele valamit (tempóra fejlődés), vagy a centrumot támadjuk/erősítsük
6. Előbb a lovakat érdemes kihozni, utána csak a futót
7. Egy figurával a megnyitásban csak egyszer szabad lépni, már elsőre a jó mezőre kell helyezni
8. A megnyitásban egy, max. két gyaloglépést érdemes megtenni, nem többet
9. Nem szabad túl hamar játékba hozni a vezért
10. A centrumot meg kell próbálni elfoglalni
11. Mindig legyen legalább egy gyalogunk a centrumban
12. Csak akkor szabad megnyitásban áldozni, ha: jelentős fejlődési előnyhöz juttat; az ellenfél vezérét fenyegeti; ha megakadályozza, hogy az ellenfél elsáncoljon; jelentős támadáshoz juttat
13. Minden lépéskor gondoljunk a következőkre: hogy hat a lépés a centrumharcra; hogyan fog a többi figurám kifejlődni ez után a lépés után?
Nimzovics megnyitási alapelvei:
1. A fejlődést úgy kell tekinteni, mint a felezővonalhoz közeli stratégiai fontossági pontok megszállására való kísérlet
2. A gyaloglépés nem fejlődő lépés, az csak segíti a többi harci egység felfejlődését
3. Fejlődési előnybe kell kerülni, ha lehet, ezért csak akkor cseréljünk, ha azzal fejlődési előnybe kerülünk…
4. vagy ha az ellenfél fejlődését azzal hátráltatjuk, megzavarjuk.
5. A gyalogcentrumnak mobilnak kell lennie
6. A megnyitásban tilos a gyalogokra vadászni, kivéve, ha centrumgyalogokra
Szuetyin megnyitási alapelvei:
1. A centrumot el kell foglalni
2. Gyorsabb kifejlődésre kell törekedni
3. Hamar létre kell hozni a sáncolás lehetőségeit
4. Jobb gyalogszerkezetre kell törekedni
Hort tanácsai:
1. Minden tempó számít!
2. Fejlődj rugalmasan!
3. Minden gyaloglépés alapos megfontolást igényel
4. Középső gyaloggal kell kezdeni, és a könnyűtiszteket úgy kell elhelyezni, hogy a centrumra hassanak
5. Minden figurával ki kell fejlődni, úgy, hogy azok harmonikusan legyenek elrendezve
6. Sohase tegyünk haszontalan lépést! Minden lépésnek egy többlépéses terv részének kell lennie!
7. Sosem az anyagi előnyért játszunk! Egy nyílt állásban a lépéselőny néha többet ér, mint az anyagi előny
8. Gyaloggyengeségeket felvállalni csak akkor szabad, ha a tisztjeink viszont aktívabban állnak cserébe
9. Előrenyomuló gyalogjainkkal meg kell próbálni térelőnyre szert tenni, és meggyengíteni az ellenfél gyalogjait
10. Sose álljuk el a gyalogjaink útját a tisztjeinkkel, a gyalogoknak és a tiszteknek együtt kell dolgozniuk
11. A nyitó lépéseink során különösen oda kell figyelni az f2/f7 pontokra
12. Egyetlen rosszul elhelyezett figura is elronthatja az egész állásunkat
13. Világossal meg kell próbálni megragadni a kezdeményezést, míg sötéttel ellenjátékot kell találni
Fine végjáték alapelvei:
1. A dupla, izolált és blokált gyalogok gyengék, próbáljuk meg elkerülni őket!
2. A szabadgyalognak a lehető leghamarabb meg kell indulnia, amint lehetséges
3. Gyalogelőnyben a tisztek cseréjére kell törekedjünk, de a gyalogok cseréjét el kell kerülnünk
4. Gyaloghátrányban a gyalogok cseréjére kell törekednünk, de a tisztek cseréjét el kell kerülnünk
5. Ha előnyben vagyunk, ne hagyjuk, hogy az egyik szárnyról minden gyalogot lecseréljen az ellenfél
6. Egy gyalog előnyös állásokban 100 esetből 99 döntetlen, ha a gyalogok egy szárnyon maradtak meg
7. A legkönnyebb megnyerni a gyalogvégjátékokat
8. A legkönnyebb kiremizni az ellenkező színű futós végjátékokat
9. A végjátékban a király erős figura, használni kell!
10. Ha már csak egy futónk van, akkor a gyalogjainkat a saját futónk színével ellentétes mezőre kell helyezni
11. A futók jobbak a lovaknál, kivéve blokált, zárt gyalogállásokban
12. Két futó a futó-huszár párnál jelentősen erősebb
13. A szabadgyalogokat királlyal érdemes blokálni
14. A saját hetedik sorunkon lévő bástya felér egy gyaloggal
15. A szabadgyalogot a bástyának alulról kell támogatnia illetve támadnia
Tarrasch-elv: Ha egy lépést megteszünk, ne azért tegyük meg, mert megtehetjük, hanem vagy mert muszáj, vagy mert szeretnénk.
Nimzovics-elv: A fenyegetés gyakran erősebb, mint annak végrehajtása!
Lépések nézése előtt: mit lépett az ellenfelem és miért lépte azt? Adott-e sakkot? Először azt nézzük: milyen kényszerítő erejű lépéseket lehet megtenni, pl. sakkadást, ütést, fenyegetést?
Aztán azt: mit tud az én lépéseimre válaszolni az ellenfél?