Áprilisi tábor és Országos Rapid Bajnokság

Igazi áprilisi tréfaként ért a hír minket, hogy a kiadós havazásnak, viharnak köszönhetően nincs áram, fűtés a mátraházi edzőtáborban. Szerencsénkre egy nappal a kezdés előtt megoldották a gondokat és hétfőn indulhattunk sakkozni!

Állandó edzőink mellett Pintér József nagymester, olimpiai ezüstérmes sakkozó a Király csoport korábbi edzője tartott előadásokat. A közeljövőben kiadásra kerülő legújabb könyvének a példái és a spanyol megnyitású saját játszmái sikert arattak a fiatalok körében.
Megrendeztük a záró villám és fejtő versenyeinket. A villámtorna Mészáros András és Horváth József sikerét hozta 6,0-6,0 pontot szereztek mind a ketten. Jobb Bucholzának köszönhetően nagymesterünk kapta az első díjat. Kovácsy Barnabás 5,0 ponttal a Király, Pásztor Balázs 4,5 ponttal a Vezér, Tran Dávid 3,5 ponttal a Bástya csoport legjobbja lett. Kovács Judit 4,0 ponttal nyerte a lányok külön versenyét.
Érdekes módon az egész éves létraversenyeinket mások nyerték minden csoportban. Karácsonyi Gellért, Dibusz Domonkos és Tancsa Tamás lettek csoportjaik győztesei az összetett versenyben.
Az áprilisi fejtő versenyeket Pribelszky Bence, Juhász Judit és Tancsa Tamás nyerték. Az összetett versenyben Karácsonyi Gellért, Juhász Ágoston és Tancsa Tamás diadalmaskodtak.
Az esti programjainkon elmaradtak a sakkos előadások, helyettük egy szabályismertetőt tartottunk a közelgő országos döntők előtt, valamint tanácskozási partikat játszottak a gyerekek. Az 5-6 fős csapatok nagy harcot vívtak egymással, igazi közösség építő események voltak a játszmák.
Zárásként a Vezér csoport bátor tagjai (Juhász Judit, Hegedűs Luca, Gaál Zsóka, Dibusz Domonkos, Pásztor Balázs, Virág Bálint) kisebb tanári segédlettel egy rövid műsorral lepték meg a társaságot. Az éneklő, verset mondó csapat kellemes meglepetést okozott a tábor résztvevőinek.
Bízunk benne, hogy lesz folytatása is a következő tanévben!

Országos Korcsoportos Rapid Bajnokság

Érmeseink:
F14: Karácsonyi Gellért 2.hely; F12: Füle Simon 1.hely; F10: Tran Dávid 1.hely;
L14: Majoros Rózsa 1.hely; Juhász Judit 2.hely; L12: Buri Petra 3.hely; L10: Márkus Molli 1.hely.

Hat korcsoportban indultak tanulóink a versenyen. A négy arany, két ezüst, egy bronz remek eredmény!
Márkus Molli 9/9 ponttal nyert, Tran Dávid és Majoros Rózsa is magabiztosan szerezte meg az első helyet. Távolból az U12 fiú tűnt a legizgalmasabb csoportnak. Három hölgy is indult a mezőnyben Demeter Dorina, Karácsonyi Kata és Gaál Zsóka. A lányok megállták a helyüket, Dorina és Zsóka 6,0-6,0 pontot szerezve még az élmezőnyben is végeztek. Simon sikerének az értékét növeli, hogy korcsoportjában a fiatalabbak közé tartozik és a korcsoport két legjobbja ellen is pozitívan zárt. Csíki Endrét legyőzte, Borhy Marcell ellen döntetlent ért el.
A csapatversenyeken két lányunk, Juhász Judit, Gaál Zsóka, bajnoki címet szerzett a TARR-Tapolca VSE csapatát erősítve.
Gratulálunk az eredményekhez!

VS

Versenyek

A márciusi hónap kiemelkedő versenye az újra méltó módon megrendezett Tavasz Fesztivál volt. Iskolánkat is rengetegen képviselték a három csoportban megrendezett tornán.
Karácsonyi Gellért és Kovács Judit játszott a főversenyen. Gellértnek az elején ment jól, 2500 feletti sakkozókkal is játszott, míg Judit a vége felé talált magára. Kezdésnek nem volt rossz, de nagyok sok ilyen tornán kell még indulniuk, hogy legyen esélyük az előrelépésre.
Iskolánkból a legtöbben a „B” csoportban indultak. Juhász Ágoston eredménye és fejlődése figyelemre méltó 9/6 pontjával a 15. helyen végzett és 63 Élő pontot nyert, Pásztor Balázs 5,5 pontja is jó teljesítmény.
A FIDE márciusi listáján Juhász Ágoston, Gaál Zsóka és Palczert Mátyás lépet érezhetően előre. A házi ranglistánkat továbbra is Karácsonyi Gellért vezeti Pribelszky Bence előtt, bár mind a ketten 2200 alá küzdötték magukat, remélhetőleg csak ideiglenesen.

A diákolimpiákkal elkezdődött az idei országos döntők sorozata. A csapatversenyeken Karácsonyi Kata aranyérmet, Öngüt Tamás ezüstöt nyert. Mindketten iskoláik első táblásai és húzóemberei voltak.
Az egyéni diákolimpia versenyein hat korcsoportban indultak tanulóink.
Lányok: L2: 1. Karácsonyi Kata, 2.Márkus Molli, 3. Buri Kata; L3: 1. Juhász Judit, 2. Hegedűs Luca; L4: 2. Kovács Judit
Fiúk: F2: 2.hely Tancsa Tamás; F3: 2.hely Karácsonyi Gellért.
Az éremlistánk: 2 arany, 5 ezüst, 1 bronz. Két első helyezést értek el az elmúlt évben még Iskolánkat erősítő tanulók is. Persányi Barnabás az F3, Lengyel Andrea az L4 mezőnyében győzött. Lányaink közel a maximumhoz teljesítettek, a fiúk koncentrálhattak volna jobban is.

Gratulálunk az eredményekhez!

VS

A 2017. márciusi MGKSI-hét

Talán a nosztalgia mondatja velem (régi jó csillebérci, budapesti MGKSI-táborok), hogy jó azért néha-néha a fővárosban edzőtáborozni. Na és még a Sakkszövetség helyiségeinek is megvan a maguk varázsa. Személy szerint nagyon megragadott két éve Portisch Lajos nagymester előadása, amit a Nimzoindiai védelem egyik stratégiailag nehéz változatáról tartott, ezekben a termekben.

Idén márciusban három sztárvendégünk is volt!

A hétfői napon, 03.06-án, Almási Zoltán szupernagymester (úgy gondolom, hogy a 2700+ játékosok, valamint azok, akik valaha a világranglista 1.-10. helyén voltak – megérdemlik ezt a nem hivatalos titulust) tartott rendkívül érdekes előadást.

Három játszmáját mutatta be: A 2016-os gibraltári versenyről egy partit a kínai Tan Zhongyi ellen – Ki gondolta volna akkor, hogy a hölgy mostanra női világbajnok lesz?
Majd egy kombinációs állás következett, egy szép nyerési lehetőség, ami sajnos kimaradt, Jankovic Alojzie ellen a magyar csapatbajnokságból.
Befejezésképpen meg az Almási-Radzsabov partit láthattuk a 2016-os bakui olimpiáról.

Mit tanulhattunk Almási Zoli előadásából, mik voltak a legfontosabb megjegyzései?

  • Okosan használjuk a számítógépet, ne higgyünk a mindenhatóságában!
  • Az alapelveket, az alapstratégiákat pontosan kell ismernünk és alkalmaznunk.
  • Végig pontosan kell játszanunk, jól koncentrálnunk, elég akár egy kihagyás is és oda az előny.
  • Mindig figyeljünk arra, hogy mi az ellenfél terve! Ennek megfelelően játsszunk!
  • Ne konkrét lépéssorozatokat tanuljunk meg, hanem tapasztaljuk ki, ismerjük meg az adott változat lényegét!
  • A világ legjobb játékosai (a 2700 élőpont felett) rendszerint nem hibáznak nagyokat, stabilan játszanak.

Másnap, kedden (03.07-én) került sor Verőci Zsuzsa nagymesternő előadására. Zsuzsa a topsakkozók játszmáiból válogatott és akárcsak Zoli, ő is hamar megtalálta a közös hangot a fiatal korosztállyal.

Március havában született szuper sakkozók játszmái kerültek terítékre és igen gyakran láthattunk minőségáldozatos motívumokat is. Az 1980-ban világbajnokjelölt sakkozónő a legvégére végjátékcsemegéket is tartogatott, majd pályájának néhány fontos pillanatára kérdeztek rá gyerekek. Ez volt a program hivatalos része, ám Zsuzsa másnap is ellátogatott a Sakkszövetségbe és a Vezércsoport számára – mintegy bónuszként – 20 perces külön foglalkozást tartott.

Öröm volt nézni ahogy mindkét esti előadásra megtelt a Sakkszövetség nagyterme!

A szerdai napon (03.08-án) Bottlik Iván kitűnő sakktörténész tartott előadást a sakkjáték elterjedéséről, hogyan jutott el a királyos játék Indiából Európába. A precíz, jól felkészült tanár úr szóróanyagokkal, fénymásolt dokumentumokkal színesítette előadását. Mit számított az a „röpke” 75 év korkülönbség, ami Ivánt és a legfiatalabb hallgatót választotta el egymástól? Jobban mondva összekötötte őket. A lebilincselő előadás beillett egy történelemórának is. Iván kitűnően, a tervei szerint haladt pontról pontra, szóba kerültek érdekes magyar vonatkozású dolgok is, úgy mint Beatrix királyné sakkozása, vagy Kempelen Farkas sakkautomatája. Iván – mint sakktörténész – számos tévhitet is eloszlatott, valóban kitűnő előadást láthattunk!

Ezen az edzéshéten a szokásos MGKSI-előadók, tanárok a háttérbe húzódtak és csak a rendes órákat tartottuk meg, ki-ki a maga csoportjában (Királycsoport: Szabó Krisztián, Szabolcsi János, Horváth József, Vezércsoport: Horváth József, Szabolcsi János, Bástyacsoport: Mészáros András, Akóts Gábor), azt hiszem ez most nagyon jól bevált.

HJ

A héten megtartottuk a hagyományos versenyeinket is. A villám tornán az MGKSI tagjai mellett többen is elfogadták a meghívásunkat és játszottak fiataljainkkal. Köszönjük a részvételüket!
Horváth József 9/9,0 ponttal nyerte a versenyt, a legjobb vendégnek Juhász Kristóf bizonyult 8,0 ponttal, a királyosok versenyében Karácsonyi Gellért 6,0 ponttal lett győztes, a legeredményesebb hölgy Juhász Judit, a legjobb bástyás Tancsa Tamás és a legjobb vezéres Dibusz Domonkos egyaránt 5,5-5,5 ponttal zárta a tornát. A legeredményesebb 12 éven aluli vendég Bilku András lett 5,0 ponttal.
A fejtőversenyeken a Király csoportban Gombócz Ferenc teljesített legjobban, a Király és Vezér csoport 6-6 közös feladatát is ő oldotta meg legpontosabban. A Vezér csoportban kiemelkedően jól sikerültek Füle Simon megoldásai. A Bástya csoport két legjobb eredményét Karácsonyi Kata és Tran Dávid érte el 20-20 pontot a lehetséges 24-ből.
A hét a klasszikus sakkozók játszmáinak jegyében telt. Az edzéseken Szabó Krisztiánnál Capablanca, míg Szabolcsi Jánosnál a száz éve született Szabó László volt a foglalkozások fő témája.
Nyílt-napjainkon 2-3 edző mellett több fiatal is részt vett az egész napos edzéseken. A visszajelzések alapján jól érezték magukat a gyerekek és többüknek esélye van rá, hogy felvételt nyerjenek az MGKSI következő tanévére. Márciusi táborunk anyagainak egy része a szokásoknak megfelelően letölthető a weboldalunkról.

VS

 

 

 

 

Hogyan és mit oktassunk a fiataloknak… – Vladimir Grabinsky: A sakkoktatás módszerei

Hogyan és mit oktassunk a fiataloknak egy örökzöld kérdése az ifjúsági sakkozásnak. A most lefordított Grabinsky írás egy újabb fantasztikus munka a témában és javaslom minden edzőnek, szülőnek az elolvasását. Az elismert edzőnek egy külön weboldala is van, a cikke angolul megtalálható a FIDE oldalán.  http://grandcoach.com/en/ http://trainers.fide.com/surveys.html
Az MGKSI weboldaláról Vaisman és Dr. Hazai írásait tudom még ajánlani elsősorban e témában. Az írások különbözősége is mutatja, hogy a sakkozásban sincs egyetlen helyes út a sikerhez.

Vladimir Grabinsky: A sakkoktatás módszerei

Rájöttem, hogy az elvégzett munka mindig meghozza gyümölcsét, habár nem mindig abban a partiban amiben számítanál rá és nem mindig azon a versenyen amelyiken reméled…” V. Anand

Az alábbi cikkemben szeretném megosztani önökkel/veletek a véleményem néhány sakkoktatási módszerről; arról hogyan építsük fel az edzéseket; a fiatalok képzéseinek sajátosságairól, különös figyelmet szentelve annak, hogy a sakkozás mennyit változott az utóbbi pár évtizedben és az hogyan befolyásolja az edzői munkát. Ezek mind összefüggnek a választott oktatási technikával. Nem titok, hogy rengeteg sakkozó minden edzői képzés nélkül válik edzővé és csak saját gyakorlati tapasztalataikat próbálják átadni tanítványaiknak. De ahhoz hogy képesek legyünk megfelelő edzéstervet készíteni a tanítványok felkészüléséhez és hogy az oktatáshoz a megfelelő pedagógiai módszereket válasszuk fontos, hogy megértsük a gyereklélektan sajátosságait. Nem elég a megfelelő edzésanyagot megtalálnunk, azt a leghatékonyabb formában is kell előadnunk! Az edzői munka olyan mint a szakácsé, nem elég a legjobb minőségű alapanyagokat használni, épp annyira fontos, hogy azokból jó ételt tudjon készíteni a séf és azt megfelelő módon tálalják. Rengetegszer láttam hogy kitűnő oktatási anyagok adtak elő gyerekeknek, akik az alapvető pedagógiai hibák miatt nem értették az elhangzottakat.

A fiatalokkal történő edzésmunkához fontos hogy értsünk a gyerekhez.

1. Ez az oka annak hogy a kutatásom első pontja: miben különböznek a gyerekek a felnőttektől és ez hogyan befolyásolja az edzői munkát.

Az ifjúkor a legfogékonyabb szakasz a játékosok karrierjében a képzelőerő, a kombinatív látásmód, a változatszámítás és a memorizálás készségeinek fejlesztésére. Általánosságban elmondható hogy a sakkoktatásban tartani kell az egyensúlyt az új anyagok (lexikális tudás) oktatása és a fiatalok képességeinek a fejlesztése között (változatszámítási képesség; készség a váratlan megoldásokra; terv készítés során logikus gondolkodás; intuíció fejlesztése, ami segít a megfelelő lépés kiválasztásában). Meglátásom szerint fiatal korban sokkal fontosabb a játékos alapvető képességeinek fejlesztése mint a nebulófejeket teletömni szakismeretekkel. Nyilvánvalóan végül mindenki fog megnyitáselmélet is tanulni, de idősebb korban sokkal nehezebb gondolkodásmód fejlesztése. Így nagyon fontos hogy NE a megnyitási sémákra és a trükkös varikra koncentráljunk az oktatás során – gyors eredményt remélve – hanem az alapok lefektetésére! Ezesetben a tényleges fejlődés a gyermek növekedésével együtt következik be. Van aki úgy gondolja, hogy ha valaki fiatal korban nem nyert címeket, az a sakkozásban később sem fog karriert befutni. Csak hogy két ellenpéldát említsek: Krivorucsko és Olekszienko.

Egészen az U16 kategóriáig egyikük sem volt Ukrajna legjobbjai között, miután felnőttek és mind a játékuk, mind a személyiségük megerősödött, erős nagymesterekké váltak. Jurij Krivorucsko a 2697-es Élőjével a világ 50 legjobb játékosa közt szerepel.

Egy másik fontos pont, hogy jól adjuk elő az oktatási anyagot. A gyerekek szeretnek mindent ami új és ismeretlen számukra. Az edzőnek meg kell lepnie őket az oktatás során! Találjunk ki valami olyasmit amire egyáltalán nem számítanak. Nem kell meghátrálni egy új megnyitási rendszer bemutatásától sem. Még ha nem is hoz azonnali sikert, fejleszti az intuíciós készségüket. Késztesd őket gondolkodásra és az eredmény minden várakozást felülmúl majd. A gyerekek nagyon aktívak. Nem tudnak hosszú ideig figyelni, koncentrálni. Tehát az edzőnek ügyelnie kell arra hogy érdekessé tegye az órákat. A gyerekek szívesebben vesznek részt egy interaktív előadásban – kérdésekkel, válaszokkal -, mint hallgatnak egy egyszemélyes monológot.

A gyerekek figyelmének fenntartásához, fontos hogy az edző:

  • sűrűn változtassa az edzések szerkezetét,

  • változtasson az előadásmódján,

  • megpróbálja a tanulókat versengésre ösztönözni, ahelyett hogy unalmas előadást tartana.

Például egy új téma bevezetésénél:

  • ösztönözzük a gyerekeket hogy kitalálják a lépéseket,

  • legyenek a feladatok kombinációs formában,

  • pontozzuk a jó megoldásokat.

Törekedni kell rá hogy a tanulás aktív folyamat legyen, melyben a gyerekek részt vesznek, egyaránt játszanak és versengenek egymással.

Fontos, hogy ne sakkozni tanítsuk őket, hanem arra, hogy önállóan hogyan tanulják a sakkozást. Amikor Jaroszlav Zserebukh tanítványomat készítettem fel egy versenyen, megfigyeltem hogy az ellenfele három különböző megnyitást játszik. Ezekből kettő megnyitásban kifejtettem neki mit kell lépnie, majd megkértem Jaroszlavot hogy a – leginkább valószínű – harmadikra készüljön fel önállóan. Természetesen tudtam, hogy egy 11éves gyermektől nem várható el hogy egyedül tökéletesen felkészüljön, de sokkal fontosabbnak tartottam hogy fejleszthesse magát az önálló felkészülésben mint az adott játszma végeredményét.

2. A második kérdés amit fontosnak tartok megvitatni, hogy az elmúlt húsz évben mi változott a sakkozásban és ez milyen változtatásokat igényel az edzői munkánkban.

Természetesen a modern sakk rengeteget változott az elmúlt 20-30évben. Először is a svájci rendszerű versenyek rendkívül népszerűvé váltak, és az ilyen versenyeken a sikerhez magas pontarányt kell elérni. Míg a körversenyeken az erős játékosoknak a sikerhez elég volt, ha nem veszítettek partit, a szükséges győzelmeket így vagy úgy, de begyűjtötték a gyengébbek ellen. A svájci rendszerben az élen végzőknek 7,0 vagy 7,5 pontot kell elérni 9 játszmából, ami megalkuvás nélküli küzdelmet igényel, játszani kell az utolsó pillanatig, megragadva minden esélyt.

  • Mind a két színnel olyan megnyitási repertoárt kell kiépíteni amely bonyolult állásokhoz vezet. A gyerekek szeretik a veszélyes utakat!

Természetesen a számítógép jelentősen befolyásolta a megnyitási stratégiák megváltozását. Talán még emlékszünk azokra az időkre amikor az olyan játékosok, mint Tajmanov hosszú évekig játszhatták ugyanazokat a kedvenc változataikat, pl. a róla elnevezett változatot a Szicíliai védelemben. Most a gépek segítségével sokkal gyorsabban megtanulhatjuk a megnyitásokat és egy-egy speciális változatra is lényegesen könnyebben felkészülhetünk. A modern sakkozásban nagyon fontos a rugalmas hozzáállás. Fontos, hogy a megnyitási felkészülésben haladjunk a korral és fontos az előrelátás. Túl késő változtatni a nyitási repertoárunkon amikor már rossz eredményeket érünk el vele.

  • A fiatal sportolóknak készen kell állniuk megnyitásaik gyakori megváltoztatására, új szerkezetek megtanulására és képesnek kell lenniük a személyre szabott felkészülésre egy adott ellenfél ellen.

A játszmák időbeosztása is változott. A hetvenes években Botvinnik még elvi okokból nem javasolta a villám partikat. Meg volt győződve róla, hogy ez felületessé tesz és ront a sakkozó stílusán. Mára ez megváltozott. Biztatnunk kell a fiatalokat, hogy játsszanak rapid partikat és néha a villám partik is lehetnek hasznosak. Segíthetnek megtanulni, begyakorolni az új megnyitásokat mielőtt elkezdenénk játszani azokat a hagyományos idő beosztású komoly versenyeken.

  • A gyors gondolkodás képességét fejlesztenünk kell a játékosokban, hogy alkalmazkodni tudjanak a különböző idő beosztású versenyekhez.

Szeretném idézni Anand egyik nyilatkozatát, amely pontosan jellemzi a modern sakkozást: “Hogyan változtatták meg a számítógépek a sakkozást: A sakk dinamikusabb lett, a figurák játéka hatékonyabbá vált. A védekezés hatékonysága is drámain nőtt a hátrányosabb állásokban és a király elleni támadásoknál is. Az általános elvek egyre inkább a háttérbe szorulnak, a pontos számolás egyre nagyobb szerephez jut.

Mindezek hogyan változtatták meg a gondolkodásomat: kritikusabb lettem saját döntéseimmel szemben és nem engedem, hogy csak az általános elvek vezéreljenek. Keresem a különleges lépéseket, az általános szabályok alóli kivételeket. A kivételeknek természetesen megvan a saját logikájuk amit eddig nem értettünk. A növekvő megértésnek köszönhetően gyakran olyan lépésekkel kerülünk szembe, melyeket korábban az általános megfontolások alapján elutasítottunk. A számítógépek érdeme, hogy rámutatnak sok új és szokatlan elképzelésre. Az emberek félnek eltérni a megszokottól, de a számítógépek rákényszerítik őket..“

Anand gondolatai azt sugallják nekünk -edzőknek-, hogy a mi legfontosabb feladatunk: az eredeti gondolkodásmód fejlesztése tanítványainknál és hogy megtanítsuk őket az állások tényleges vizsgálatára, nem pedig a jól ismert szabályok követésére. Kérem olvassák/olvassátok el újra az Anand idézetet és gondolják/tok át, hogy ennek a modern felfogásnak megfelelően tanítják-e Önök/tanítjátok-e tanítványaikat/tokat.

3. Nem kétséges, hogy minden edző amikor egy hosszú távú edzéstervet készít megtervezi hogyan ossza meg edzésidőt a megnyitás, a középjáték és a végjáték között.

Miért van, hogy az edzők a legnagyobb figyelmet a megnyitásokra fordítják? Azért mert a versenyzést edzőségre cserélőknek ezen a téren van csak előkészített, rendszerezett munkaanyaga. Logikusnak tartanám, ha ezt a kérdést az tény döntené el, hogy melyik fázisban dőlnek el leggyakrabban a gyerekek játszmái. Persze a fiatal játékosok ritkán jutnak el egy egyenlő állású végjátékig. Egyszer egy tanítványom megkérdezte, hogy hívják azt amikor az egyik fél már a végjátéknál tart míg a másik még csak a középjátéknál. Természetesen csak viccelek, de valóban azt gondolom, hogy az edzéseken a középjátékra kell koncentrálni, mert fiatal korban az a leghasznosabb ha valaki jó a középjátékban. Ráadásul a gyerekek rendszerint kedvelik a bonyolult állásokat ahol lehet kombinálni és tág teret kaphat fantáziájuk. A végjáték amely pontosságot és a megnyitás amely lexikális tudást igényel kevésbé köti le a fiatalokat. A kérdésemre saját válaszom: én az edzésidőt így osztanám meg 15% – megnyitás, 15% – végjáték, 70% – középjáték. A középjáték állások segítségével a legkönnyebb tanítani a változatszámítást, a tervezést, stb..

4. Az edzések formáját a gyerekek igényeihez kell igazítani.

Folytassuk az edzések lehetséges formáival. Én a kiscsoportos foglalkozásokat favorizálom. Habár az egyéni edzések jobb lehetőséget teremtenek a nyitási repertoár felépítésére, az egyéni hibák elemzésére és azok kijavítására is. Még nagymesteri szinten is hatékony a csoportos felkészülési forma. Egy ilyen felkészülés során a versenyzés, a kommunikáció, a tapasztalat megosztás elemei mind-mind előkerülnek. Nem véletlen, hogy az ausztrál edző, aki számtalan kiváló úszót – köztük Ian Thorpot – edzette, arra a kérdésre, hogy mi sikerének titka ezt válaszolta: A legfontosabb, hogy olyan légkört teremtsünk, ahol mindenki megtalálja a megfelelő motivációt a saját siker eléréséhez. A küzdelem a kombinációk megfejtése során, a következő lépés kitalálásában vagy amikor a tanulók a csoport előtt beszélnek saját elemzett játszmáikról (az előadó kiválaszthat egy másik tanulót, aki előre felkészül ugyanabból a partiból, majd előadja a saját elemzését: ez lehetőséget ad a hallgatóságnak arra, hogy eldöntsék ki elemzett pontosabban, mélyebben) mind azt segítik, hogy ez a légkör kialakuljon.

Szeretek híres nagymestereket meghívni az edzéseimre. Előtte bizonyos játszmáikat feladom a tanulóknak (számítógépes segítség nélküli) önálló elemzésre így nem csak hallgatói lesznek az előadásnak, hanem teljesen részt tudnak venni a játszma elemzésben és megbeszélésében.

Végül néhány gyakorlati tanács:

  • A megnyitási repertoár kialakításáról: Egy fiatal játékosnak követnie kell a sakk történelem fejlődését. A híres edzőtől Viktor Karttól hallottam ezt a szabályt, akinek a tanítványai között volt A. Beljavszkij, O. Romanyisin, A. Mikhalcsisin, M. Lityinszkaja. Helyes a cseljátékokkal kezdeni, ahol gyalogot áldozunk kezdeményezésért, fejlődési előnyért. Ez fejleszti a támadási képességeinket, érzékünket a kezdeményezés megragadásához. Volokityin, Zserebuh, Kravtsiv, Olekszienko és más tanítványaim Göring cselt, Szicíliai cselt, Kettős huszárjátékot és hasonló megnyitásokat játszottak pályájuk kezdetén. Ezek más játékosok számára is érdekesek lehetnek, mégis azt javaslom, hogy döntően ne az elméletet magoltassuk be, hanem magyarázzuk el a fő stratégiákat, motívumokat. Fontos, hogy a tábla mellett önálló alkotásra késztessük őket! S csak ezek után jöjjenek a Spanyol megnyitás, a Szicíliai védelem, stb. klasszikus sémái.

    Ne a saját megnyitásainkat tanítsuk meg nekik, minden gyermek önálló személyiség és hiányzik belőlük a felnőttek tapasztalata. Ahogyan növekszik a tanuló játékereje úgy a megnyitási repertoárt is a személyiség jegyeihez kell igazítani. Például A. Volokityin és Y. Vovk nagyon magabiztosak így könnyen mattolhatnak a királyindiai védelemben. Ezek a fiúk nem kételkednek a támadásuk sikerében! M.Olekszienko rugalmas személyiség, így a Benoni védelmet választottuk neki. Ebben a megnyitásban igen találékonynak kell lenni. A fő szabály, hogy sohasem álljunk meg a nyitásaink fejlesztésében!

  • A tudásunkon felüli tornákat válasszunk – jobb amikor egy fiatal ellenfeleitől tanulhat. Ez azt is jelenti, hogy az erősebb tornákat kell előnyben részesíteni. A gyerekek jobban koncentrálnak az erősebb játékosok ellen és könnyelműek a gyengébbek ellen.

  • Mennyi versenyen induljunk – két szemléélet létezik:Botvinnik 60-80 játszmát javasolt évente, míg Ivancsuk gyakorlatilag megállás nélkül versenyzett. Ez múlik a fiatal teherbíró képességén, kinek mennyi esik jól. A verseny az edzés legmagasabb formája!

  • Mennyi ideig tartson az edzés – semmiképp se tartson tovább 3-4 óránál. A gyerekek elfáradnak és megunják. Jobb intenzív edzéseket tartani nagyobb tempóval így növelve az átadott tudást. Az intenzitás fontosabb az időtartamnál!

  • Az egyéni munkáról – szükségesek az egyéni feladatok! Ez tanítja meg a gyereket az egyéni munkára ami nagyon fontos a fejlődéséhez.

  • Mindennapi felkészülés, számolási feladatok, megoldások, kombinációs látásmód. – Bronstein írta egyszer, hogy a kombinációs látásmód nem más mint edzés, edzés és még több edzés. Elég megoldani pár ezer kombinációt és azonnal látható lesz a fejlődés. Talán ez a legegyszerűbb módszer. A számtalan kombinációs gyűjtemény a legjobb segítség ezen a téren.

A stratégia bonyolult dolog, azt vettem észre, hogy gyakran szükséges hozzá rövid változatok számolása. Amikor Karpov gyengébben kezdett játszani az nem azért volt mert egyszer csak nem értett valamit; egyszerűen rosszul számolt a rövid változatokban, így az volt az ember érzése, hogy egy lépést tett előre egy másikat pedig hátra.” V. Kramnyik

MGKSI-tábor 2017.március 6 – március 9.

sakk2Vendégek által megtekinthető programok a márciusi tábor ideje alatt: Almási Zoltán, Verőci Zsuzsa, Bottlik Iván előadásai. A kedd-szerdai edzések a Bástya és Vezér csoportokban. A szerda délutáni villám tornára is szeretettel várjuk a jelentkezőket!

Hétfő 2017. március 6.
09.00.-09.15. Tábornyitás (Vidéki Sándor )
09.15.-12.00. Csoportedzések [Királycsoport – Szabó Krisztián, Vezércsoport – Horváth József, Bástyacsoport – Mészáros András]
12.00.-14.00 Ebédszünet, Sport
14.00.– 16.45 Csoportedzések [Királycsoport – Szabó Krisztián, Vezércsoport – Horváth József, Bástyacsoport – Mészáros András]
17.00.-18.30. Almási Zoltán előadása

Kedd 2017. március 7.
9.00.-12.00. Csoportedzések [Királycsoport – Szabó Krisztián,Vezércsoport – Horváth József , Bástyacsoport –Mészáros András]
12.00-14.00 Ebédszünet, Sport
14.00.– 16.45 Csoportedzések [Királycsoport – Szabó Krisztián, Vezércsoport – Horváth József , Bástyacsoport –Mészáros András]
17.00.-18.30. Verőci Zsuzsa előadása

Szerda 2017. március 8.
9.00-12.00 Csoportedzések [Királycsoport – Szabolcsi János, Vezércsoport – Horváth József , Bástyacsoport – Akóts Gábor]
12.00.-14.00. Ebédszünet, Sport
14.00-16.45. Csoportedzések [Királycsoport – Szabolcsi János, Vezércsoport – Horváth József, Bástyacsoport – Akóts Gábor]
17.00-18.30 Villámverseny, 9 forduló

Csütörtök 2017. február 16.
9.00-12.00 Csoportedzések [Királycsoport – Horváth József, Vezércsoport – Szabolcsi János József, Bástyacsoport – Akóts Gábor]
12.00-14.00 Ebédszünet, Sport
14.00.-15.30. Bottlik Iván előadása: A sakkjáték kialakulása
15.45-18.00 Csoportedzések [Királycsoport –Horváth József, Vezércsoport – Szabolcsi János, Bástyacsoport – Akóts Gábor]
18.00.-18.15. Táborzárás Vidéki Sándor

Februári tábor

A februári táborban szinte mindenki részt tudott venni!
A Király csoport vendég oktatója két napon is a női válogatott kapitánya Papp Gábor nagymester volt. Gábor edzésein a fő hangsúlyt a nehéz, döntően sok számolást igénylő végjátékok kapták. Szabó Krisztián edzésein Euwe játszmái valamint bástyavégjátékok szerepeltek.
A Vezér csoporttal Horváth József nagymester foglalkozott, a Bástyában Mészáros András és Akóts Gábor dolgozott.

A villám torna győztese Horváth József 7/7,0 ponttal, ezüstérmes Karácsonyi Gellért 7/6,0(!) ponttal. A Király csoport legeredményesebbje egyben a vezér csoport győztese is: Dibusz Domonkos 4,5 ponttal, a Bástya csoport legjobbja Tancsa Tamás 4,5 ponttal, a legjobban szereplő lány versenyző Gaál Zsóka lett 4,0 ponttal.
A gyerekek érezhetően jobbak a villám partikban is! A kombináció-fejtőversenyen Karácsonyi Gellért érte el a legtöbb pontot a Király csoportban, Juhász Ágoston a Vezér csoportban; míg a Bástya csoportban Tancsa Tamás és Murányi Péter holtversenyben nyerte a versenyt.
A Vezér és Király csoportok 6-6 közös feladatát most a királyosok oldották jobban: a legeredményesebb Gehér Koppány lett.
A legújabb FIDE listán továbbra is Pribelszky Bencének van a legmagasabb pontszáma 2249-tel, őt követi Karácsonyi Gellért 2241 ponttal. Most számolták el a december végi, január eleji versenyeket, amelyekről korábban beszámoltunk oldalunkon. A Karácsonyi testvérek mellett Tancsa Tamás és Palczert Mátyás növelte érzékelhetően pontjai számát!

A következő táborunk március 6-9 között Budapesten lesz az MSSZ székházában, ahol két nyílt napot is tartunk!

VS

az új Központi Sakkiskola oldal